Cyklar du året runt? Antar att du redan vet att det finns dubbdäck även till cyklar då? Om du inte visste redan, så ja, det finns dubbdäck till cykel. Det finns faktiskt även vinterdäck utan dubb.
Det som skiljer vanliga cykeldäck mot vinterdäck är framför allt att gummit i däcket är mycket mjukare på vinterdäcken. Detta för att kompensera mot kylan. Gummi bli som bekant hårdare när det är kallt. Däck med dubb finns i det vanligaste storlekarna från 20″ till 29″ och i flera olika modeller. Stora mönster för mer terrängkörning eller mycket snö till lite mindre mönster för plockade vägar. Antal dubb brukar variera mellan ca 70 till nästan 400. Priset skiljer givetvis en del. Från ca 300 kr till runt tusenlappen.
Jag vet att många letar efter dubbdäck till 27”. Till er måste jag tyvärr säga: Sluta leta. Det finns tyvärr inga att få tag på så vitt jag vet. Jag har kollat med nästan alla leverantörer av cykeldelar. Detta gäller alltså 27″ däck med diametern 609 mm och 630 mm. Däremot finns numera MTB däck i storlek 27,5” ( 584 mm)
Dubbdäck finns i dagsläget till storlekarna (ETRTO)
406 (20″)
507 (24″)
559 (26″)
584 (Äldre 26″ och även nya mtb 27,5″ 650b, dock är det lite i smalaste laget med dessa dubbdäck, men de passar på fälgarna. Kommer säkert bättre alternativ till säsongen 2014/2015)
622 (28″)
635 (Äldre 28″)
Att cykla med dubbdäck på vintern gör cyklingen mycket säkrare. Däck med få dubb brukar oftast sitta i mitten av däcket och ger bra grepp för vanliga statskörning. Fler dubbar i däcken ger även bättre grepp på sidorna av däcken, till exempel när du svänger mycket.
Är det barmark pumpar man ofta lite mer i däcket för att rulla lättare. Med halt underlag lägre tryck för att få bättre grepp.
När du köper ett nytt dubbdäck bör du cykla 30-40 km i lugnt tempo, utan tvära inbromsningar och snabba accelertioner för att säkerställa att dubben sitter kvar i däcken permanent.