Storleken på cykeldäck har nog förvirrat de flesta någon gång. Inte så konstigt med alla dess beteckningar. Ett mått i tum, ett i millimeter och så något konstigt franskt mått.
Många äldre använder sig nog av storleken i engelska tum, typ 28x 1 5/8 x 1 ½.. eller 28 x 1 3/8 x 1 1/4.
ETRTO ( European Tyre and Rim Technical Organisation ) bildades i Bryssel 1964. Det är en EU-organisation för standardisering av cykeldäck och fälgar. ETRTO anger cykeldäckens storlek i mm. T.ex ett däck som har storleken 44-622 är 44 mm brett och har en innerdiameter på 622 mm. 622 mm är storleken på det flesta av dagens 28″ cyklar.
Man kan ju tycka att 28″ är 28″, verken mer eller mindre, men det finns faktiskt ett 28″ däck som har en lite större innerdiameter. 635 mm. Detta däcket är alltså lite större och passar inte på en fälg som är 622 mm. Det är dessa 2 olika storlekar som finns på 28″ däck. Sedan finns det mängder av olika bredder. Allt från smala 20 mm däck till riktigt breda 62 mm däck.
På en racercykel sitter vanligast 23-622, alltså 23 mm brett och 622 mm i innerdiameter. En standardcykel brukar ha runt 40 mm. Dessa däck ger lite bättre komfort än smala racerdäck, som å andra sidan är mycket mer lättrullande och ger en snabbare cykel.
Så länge det står 622 mm på både däck och fälg så passar i stort sätt alla bredder på fälgen, dock kommer det inte passa i cykelns gafflar. En racercykel har väldigt smala gafflar, så ett däck som är t.ex 37 mm brett passar på fälgen, men kommer inte få plats i gaffeln på cykel.
Det finns ett mått som är lite klurig. 28 x 1 5/8 x 1 ½. Detta mått är 44-635 om vi översätter de i mm. Samma beteckning fast med två bokstäver efter ( NL ) har ett mm-mått som är 40-622. Nu förstår du ju själv att detta kan bli problem. Ett däck som är 622 går aldrig få på en fälg som är 635 mm..
Så när du ska köpa cykeldäck, kontrollera alltid noga vad som står på däcket. Enklast är att använda dig att mm-måttet ETRTO så blir det oftast rätt. En sak till att tänka på. När du kränger på ett cykeldäck på fälgen så ta de försiktigt. Använd först och främst bara händerna så långt det går, sedan sista biten kanske ett verktyg behövs. Men du ska inte behöva ta i mycket, är däcket för litet och du tvingar på däck är risken stor att däcket går sönder och då kommer du inte kunna byta.